jul

Hei å hå nå er det Jul igjen.

Tenk at det er ett helt år siden sist. Utrolig så fort tiden går dere. Siste år gikk jeg bare rundt og tok det helt med ro, Jeg skulle jo til Norge å feire Jul så det var liksom ikke noe å stresse med. HELT anderledes denne gangen. Får første gang på 11 år skal jeg feire Jul her i Spania. Det blir rart og litt vemodig tror jeg. Ikke det at jeg blir alene. Neida min sønn kommer og vi skal feire Juleaften hos min bror som bor her. Men så er det dette med barnebarn og datter da. Kommer til å savne dem noe helt fryktelig. Nå er barnebarna 19 og 18 år så det og pakke opp pakker blir vel ikke det samme lenger. Nå er det mere moro og få konvolutter med kontanter i. Det ruver jo ikke så mye under treet heller. Nei før var det om å gjøre med stor pakkehaug og ta det helt med ro , pakke opp en og en og huske hvem de fikk det fra. Mamma fikk mest pakker noen ganger for hun er lærer og fikk mange små pakker fra elever som nok var veldig glad i henne. 

Og så var det dette med maten. Mange rundt bordet som var pyntet med nisser og lys. Juleservietter og funklende glass. Det lukta så godt av Ribbe surkål medister og innmatpølse. Desserten var både Rips med Vaniljesaus og Riskrem.
O lykke så godt vi hadde det.
Det hele skulle avsluttes med kaffe og en orande liten en i små glass til de voksne og de minste fikk akkurat det de hadde lyst på. 

Så sto treet der og skinte med stjerne i toppen som ett bevis på at nå var HAN født.

Men nå er det dette med min første Jul i Spania. Jeg gjør som alle andre ,springer rundt og ser etter julepynt og pakketråd og julepapir.
I dag for eksempel har vi vært på IKEA. Må jo ha pepperkaker-havreflarn-Røkelaks -Tyttebær. Nisser i alle fasonger må kjøpes inn. Juleduker er i hus og Lutefisk må bestilles(til en pris vi får bakoversveis av) men det må i hus. Jeg har laget Sylte og bakt fire kakeslag. men jeg måtte sette foten ned når det kom til Rakfisk altså 45 euro for kiloen. Blir ikke aktuellt. Vi får satse på at den kommer flybåren.

Så blir det en tur til "RIOS" der har de ordentlig ribbe og medisterdeig som er laget etter norsk oppskrift.

Vi er tre venninder som skal bake smultringer og lage lefse så da kan Jula bare komme. Men først skal vi til "Robert" og tjuvsmake på Juletallerken i morra og så blir det "Lutfiskaften på "Henrik Ibsen " på lørdag. Høres det stressend ut??? Langtifra bare moro alt sammen.

Ja så sitter jeg her da på en onsdagskveld og er ganske så tilfreds med livet. Men jeg kan ikke la være og tenke alle de Spanjolene som har det vanskelig nå. Ikke jobb ikke penger. De går i søppeldunkene og leter etter ting de kan selge så de får til livets opphold. Det er bare så trist. Skulle ønske det var noe jeg kunne gjøre,men problemene er så store for mange og jeg er bare meg.


Da er det bare igjen og ønske alle som leser dette en velsignet førjulstid. Ta vare på hverandre og gjerne naboen hvis han er alene.
Vi ses her i Romjula. Klem til alle som vil ha fra meg VESLA.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

For første gang.

Ingeborg.

hei